MARATON ksiazkiwprezencie.pl#2 – KOMIKSY PARAGRAFOWE FOXGAMES – (7) Shuky, Gorobei, “Piraci. Klątwa wyspy Shukanet””, Fox Games 2018

Książka zwodnicza jak śpiew syreny;-) Grafika sugeruje, że “Piraci” adresowani są głównie do młodszych odbiorców, ale część wyzwań jakie stawiają przed czytelnikiem autorzy plasują grę wśród pozycji wymagających od gracza sporo wysiłku. Nie zmienia to faktu, że tomik utrzymał wysoki poziom całej serii.

Klimatem i sporą dawką humoru przywodzą “Piraci” na myśl oczywiście klasyczną serię komputerowych przygodówek “Monkey Island” – podobnie jak tam wcielamy się w młodego pirata (mamy do wyboru aż cztery postacie o zróżnicowanych profilach), który musi zmierzyć się z nadprzyrodzonym niebezpieczeństwem (w tym wypadku klątwą rzucona na mieszkańców pewnej wyspy, w wyniku której ich ludzkie głowy zastąpiły zwierzęce). Zadaniem gracza będzie odkrycie przyczyny klątwy i oczywiście jej cofnięcie.
Gry paragrafowe
Książki, w których czytelnik jest jednocześnie bohaterem opowiadanej historii i ma wpływ na to w jakim kierunku rozwija się akcja, bo przeczytawszy fragment fabuły musi zdecydować, co zrobi. Jego wybór odsyła go do kolejnego, oznaczonego numerem i tak dalej – do zwycięstwa… albo porażki;-) Starsi czytelnicy mogą pamiętać „Dreszcz” Jacka Ciesielskiego albo serię „Wehikuł czasu”, młodsi zetknęli się być może z pierwszą polską paragrafówką wydaną również w wersji na czytniki, czyli książką „Janek – historia małego powstańca” Macieja Słomczyńskiego i Beniamina Muszyńskiego.

MARATONOWI TOWARZYSZY KONKURS NA NASZYM FANPAGE`U – ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU!

Aby tego dokonać będzie musiał on sprawdzić się w różnorodnych zadaniach – jako detektyw, mistrz biegu na orientację i przetrwania w dżungli, znakomity obserwator i, przede wszystkim, tęga głowa. Zwłaszcza to ostatnie wyzwanie podwyższa poziom trudności rozgrywki – wydawca przewidział to, tworząc odpowiednie ułatwienia dla graczy poniżej 15 i 13 lat lat – dostaną więcej punktów na start i podpowiedzi w trudniejszych momentach, będą mogli zadać więcej pytań. Nawet jednak grając w łatwiejszą wersję, zagadki (zwłaszcza te logiczne – szyfry, kalambury) zatrzymają nas zazwyczaj na dłuższą chwilę.
Jeszcze jedna uwaga dotycząca wieku gracza – autorom trafiła się jedna wpadka w postaci tego kadru:
Bardzo fajnie, najlepiej chyba jak dotąd w serii zostały wykorzystane elementy ćwiczące spostrzegawczość – o ile we wcześniejszych tomach trzeba było po prostu odnaleźć ukryty numerek, który dawał nam jakiś bonus, tutaj od naszego dobrego oka może zależeć utrata punktów, gdy wpadniemy w jakąś pułapkę lub w ogóle możliwość kontynuowania gry.
Siłą książki jest przygodowo-kryminalna fabuła, sporo humoru (bywa, że wyrafinowanego, jak np. znacząca rola narratora, który potrafi się nawet z nami przekomarzać z ironicznym zacięciem) i grafika – jasną paletą i światłem oddająca klimat przygody na dalekich tropikalnych morzach, lekko umowną kreską podkreślająca płynący pod skórą całości nerw komediowy.
Udana propozycja na długie plażowanie lub deszczową przerwę w wakacyjnym słońcu.
Poprzedni tom: CED, Stivo “Mystery”
Następny tom: Jon Lankry, Waltch, “Zombie”

Wiek 10+ – z ułatwieniami; 13-15+ – bez ułatwień

O AUTORACH:

Shuky – francuski scenarzysta komiksowy, promotor młodych talentów (m. in. we współkierowanym przez niego Makaka Editions); lubi również stepować; jest jednym z autorów prezentowanych w maratonie “Rycerzy”

Gorobei – francuski rysownik, ilustrator i scenarzysta, oprócz komiksów paragrafowych (w tym 3 tomów “Piratów”) ma na koncie sporo innych prac

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.