Portret mściciela z czasów młodości

rysunki, scenariusz: Matt Wagner, kolor: Dave Stewart, “„Świt mrocznego księżyca. Batman i ludzie potwory oraz Batman i szalony mnich”, Egmont 2018

Zebrane w jednym tomie dwie mini-serie doświadczonego twórcy zza oceanu to jego autorska wizja początków kariery obrońcy Gotham – każda z opowieści to osobne śledztwo, ale historie zostały połączone innymi wątkami – przede wszystkim związanymi z pierwszym poważnym romansem Batmana i obłędem w jaki, pod wpływem spotkania z Mrocznym Rycerzem popada ojciec jego wybranki, szanowany biznesmen; do tego wszystkiego jeszcze historia z życia gothamskiej mafii.

Same śledztwa dotyczą kolejno – eksperymentów obłąkanego genetyka, który modyfikuje szaleńców z Azylu Arkham zamieniając ich w monstrualnych rozmiarów kanibali i starcie z, siejącym postrach większy niż Batman, mrocznym, wampirycznym bractwem dowodzonym przez tajemniczego Mnicha, które za pomocą ludzkiej krwi usiłuje uzyskać nieśmiertelność.

Solidną, zwłaszcza w umiejętnym splataniu wielu wątków (ten akurat element mógłby być wykorzystywany do szkolenia młodych komiksowych adeptów), robotę scenarzysty wspiera jeszcze chyba lepsza warstwa graficzna– daleka od mainstreamowych rozwiązań, śmiała, trochę szorstka kreska daje odpowiednią ekspresję (tylko niekiedy wymykającą się Wagnerowi spod kontroli) i pozwala na świetne nawiązania do klasycznych wizerunków Batmana (oczy!).

Wagnera wspiera nadworny kolorysta „Hellboya” Dave Stewart – jego rozwiązania pozwalają na wzmocnienie nawiązań do estetyki art déco, zwłaszcza w miejskich pejzażach.

Może nie wybitny (poza kilkoma błyskami), ale udany komiks dla dorosłych (zwłaszcza ze względu na niepokojącą tematykę i naturalistyczny sposób jej ukazania w drugiej z opowieści). Jeśli lubicie Gacka, sięgnijcie.

O AUTORZE:

Matt Wagner – amerykański rysownik i scenarzysta; tworzy własne serie (“Mage”, “Grendel”), współpracuje przy klasykach (m. in. wydanej w Polsce “Trójcy” – 2015); ma na koncie 3 Nagrody Eisnera oraz Inkpot.

Dave Stewart – dziewięć Nagród Eisnera za kolor, oprócz tych w “Hellboyu” wypełniał barwą kadry m. in. w komiksach o Iron Manie, Kapitanie Ameryka, Daredevilu i wielu innych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.