„Bośniacki płaski pies”, Max Andersson, Lars Sjunesson, Kultura Gniewu 2018 – recenzja

Bośniacki płaski pies, Max Andersson, Lars Sjunesson - recenzja

Tam, gdzie rosną płaszczaki

Świetna powieść graficzna dwóch szwedzkich twórców komiksu alternatywnego. Autorzy, ukazując pokłosie wojny w byłej Jugosławii, zastosowali taktykę podobną do tej z „Rzeźni nr 5” Kurta Vonneguta. Czarny humor i surrealizm oraz elementy fantastyczne służą tu oddaniu zarówno horroru, jak i groteskowego absurdu wojny.

Bośniacki płaski pies, Max Andersson, Lars Sjunesson - recenzja

Akcja zawiązuje się w Lublanie w 1999 roku, gdy trwają naloty NATO na Jugosławię w związku z konfliktem w Kosowie. Do stolicy Słowenii na konwent komiksu alternatywnego przybywają autorzy tego tomu i zostają wplątani w mocno surrealistyczną historię, połączenie horroru i powieści drogi, w której główne role odegrają: odnaleziona przez ich znajomego w lodówce mumia Josipa Broz Tity, porywające mężczyzn wdowy ze Srebrenicy, tajna baza, w której przeprowadzane są nielegalne eksperymenty genetyczne oraz „płaszczaki bośniackie” – gatunek psów powstały w wyniku mutacji pod wpływem zbyt częstych wypadków samochodowych z udziałem tych zwierząt.

Bośniacki płaski pies, Max Andersson, Lars Sjunesson - recenzja

Szalona fabuła nie przeszkadza ukazać autorom zniszczeń w psychice i materialnym otoczeniu pozostawionych przez bałkański konflikt, a także pyszałkowatej i mocno egoistycznej postawy sił pomocowych i stabilizacyjnych.

Bośniacki płaski pies, Max Andersson, Lars Sjunesson - recenzja

Utwór, dzięki groteskowym elementom, unika dosłowności, niesie uniwersalne przesłanie i pozwala na wieloznaczne interpretacje. Znakomity scenariusz wspiera odwołująca się do niemieckiego ekspresjonizmu niepokojąca szata graficzna. Co ciekawe stworzyli ją, co bardzo rzadkie, obaj artyści – dla porównania na końcu tomu znajdziemy ich autorskie komiksy, które dowodzą, że w „Bośniackim płaskim psie” mamy do czynienia z syntezą ich stylów i pozwalają śledzić wkład obu w ostateczny efekt. Polecam miłośnikom przekraczającego tabu, ale czyniącego to z sensem i dla artystycznych celów, komiksu.

Bośniacki płaski pies, Max Andersson, Lars Sjunesson - recenzja

O AUTORACH:

Max Anderson – w Polsce ukazały się jego albumy „Pixy” (2005) oraz „Pan Śmierć i dziewczyna” (2007), oprócz komiksów, tworzy filmy

Lars Sjunesson – szwedzki twórca komiksowy, który ma na koncie m.in. współpracę ze słynnym francuskim wydawnictwem L`Association

PODAJ DALEJ! Facebooktwittergoogle_plusmail
POLUB NAS Facebooktwitter

Dodaj komentarz