Eileen Gray. Dom pod słońcem, Charlotte Malterre-Barthes, Zosia Dzierżawska – recenzja, komiks

Eileen Gray. Dom pod słońcem, Charlotte Malterre-Barthes, Zosia Dzierżawska - recenzja, komiks

Wyjście z cienia Corbu

Komiks biograficzny o Eileen Gray, jednej z najważniejszych przedstawicielek wczesnego modernizmu w architekturze. Mimo wybitnych osiągnięć, tak jak za życia, wciąż pozostaje w cieniu sławniejszych kolegów z Le Corbusierem na czele. // scenariusz: Charlotte Malterre-Barthes, rysunki: Zosia Dzierżawska, „Eileen Gray. Dom pod słońcem”, Marginesy 2019, s. 162

Bohaterka tej powieści graficznej wychowała się w bogatej irlandzkiej arystokratycznej rodzinie. Karierę zaczynała od wyrobów z laki, by później zostać projektantką wnętrz, mebli i dywanów. W końcu, za namową ówczesnego partnera, spróbowała sił w architekturze, czego efektem była ikoniczna do dziś willa E-1207 na Lazurowym Wybrzeżu, której historia stała się centralną osią konstrukcyjną tomu.

Zosia Dzierżawska, komiks, recenzja

Autorki postawiły na fabularną syntezę. Wybrały z biografii Gray najważniejsze momenty i w przemyślany sposób zakomponowały, tak, by dać kilkupoziomową opowieść.

Wątki osobiste, w tym delikatnie tylko zasugerowany biseksualizm bohaterki, mieszają się więc z wielkimi debatami artystycznymi lat 30. XX wieku, jej wizją sztuki oraz deprecjacją kobiet nawet w tak tolerancyjnym środowisku, jakim zazwyczaj jest bohema. Centralnym schwarzcharkterem tomu jest sławny architekt, „papież” całego ruchu, Le Corbusier, który nie tylko przywłaszcza sobie autorstwo projektu willi, ale również maluje w niej murale, niszczące wizję Eileen Gray, które sprawiły, że nigdy więcej nie odwiedziła tego domu.

Zosia Dzierżawska - komiks, recenzja

Jedną z niewielu wad scenariusza Charlotte Malterre-Barthes jest fakt, że w dyskusjach bohaterów o sztuce jest trochę zbyt dużo trudno przyswajalnego tekstu. Chyba lepsze byłoby połączenie go z ilustrującymi problemy rysunkami.

Eileen Gray. Dom pod słońcem, Charlotte Malterre-Barthes, Zosia Dzierżawska - recenzja, komiks

Charakterystyczna kreska Dzierżawskiej, wśród swych licznych zalet ma również walor dekoracyjny, co w wypadku opowieści o ascetycznym modernizmie sprawia, że nie jest idealnym wyborem. Ale autorka umiejętnie oddała ducha dzieła Eilleen Gray, cieszy również efektowne i dodające sensów operowanie kadrem i kolorem.

Wszystko to sprawia, że mimo drobnych mankamentów komiks o Eileen Gray czyta się i ogląda z dużą przyjemnością.

Tu link do fragmentu komiksu: https://marginesy.com.pl/uploads/attachments/133240/Eileen%20Gray%20Inside_lores.pdf.pdf

Eileen Gray. Dom pod słońcem, Charlotte Malterre-Barthes, Zosia Dzierżawska - recenzja, komiks

O AUTORKACH:

Charlotte Malterre-Barthesarchitekta i urbanistka, wykładowczyni akademicka, autorka książek o architekturze

Zosia Dzierżawska – ilustratorka i autorka komiksów, która ma na koncie m. in. prestiżową nagrodę na targach w Bolonii, w Polsce ilustrowała m.in. serię „Feralne Biuro Śledcze” Svena Jönssona, „Sto nóg stonogi Fruzi” Agnieszki Horubały czy „Podwórkowe psotnice” Rafał Witka (portfolio)

PODAJ DALEJ! Facebooktwittermail
POLUB NAS Facebooktwitter

1 komentarz do wpisu “Eileen Gray. Dom pod słońcem, Charlotte Malterre-Barthes, Zosia Dzierżawska – recenzja, komiks”

Dodaj komentarz