„Olimpia de Gouges”, Catel&Bocquet (rysunki&scenariusz) – recenzja

Olimpia

Kto się boi Olimpii de Gouges?

Pisała i żyła jak chciała. Zalazła za skórę samemu Robespierre`owi, darła koty z najważniejszymi ludźmi teatru swojej epoki, stawała po stronie niewolników i kobiet. Za niezależność myślenia i wierność poglądom zapłaciła ostatecznie głową. Catel i Bocquet w swojej graficznej powieści historycznej „Olimpia de Gouges” przypominają frapującą postać z czasów rewolucji francuskiej.

Francuski duet nie po raz pierwszy bierze na warsztat biografię silnej kobiety. Polscy czytelnicy mieli okazję zapoznać się z ich „Kiki z Montparnassu“ (2012). A w portfolio mają jeszcze m. in. opowieść o Josephine Baker.

Olimpia de Gouges żyła w końcowych latach francuskiej monarchii i pierwszych latach rewolucji. Urodzona w 1748 roku na prowincji, wychowana w rodzinie lokalnego rzeźnika (choć jak sama wierzyła i jak to przedstawiają autorzy, była naprawdę nieślubną córką arystokraty i poety), wydana za mąż z rozsądku. Niezależność zyskała dopiero po przedwczesnej śmierci męża i do końca życia pozostała już niezamężna, chociaż na długie lata związała się z miłości.

Wspierana przez partnera, razem z nim i ich synem, wyjechała do Paryża. W stolicy ozpoczęła udaną karierę literacką – była m.in. autorką sztuki wystawionej w narodowym teatrze Comédie-Française – a jednocześnie działalność publiczną, bo w swoim pisarstwie walczyła z niewolnictwem i domagała się praw kobiet. Napisała rewolucyjną, nawet w czasach Rewolucji Francuskiej, „Deklarację praw kobiety i obywatelki”.

W czasie rewolucji stała po stronie umiarkowanych żyrondystów, wspierając ich piórem, a sprzeciwiwszy się m. in. Robespierre`owi (ostro krytykowała jego bezwzględne dążenie do władzy), została zgilotynowana w wieku 45 lat, 3 listopada 1793 roku.

Autorzy wyzyskali bardzo ciekawą biografię swojej bohaterki, by stworzyć złożony portret ambitnej i zdolnej kobiety, która, dzięki samozaparciu, dokonuje emancypacji zarówno w sferze prywatnej, jak i publicznej.

Co ważne osadzają ten życiorys w bogato i sugestywnie odtworzonych realiach i wielkich prądach umysłowych epoki, z udziałem całej plejady znaczących postaci tamtych czasów (ich biogramy znajdą czytelnicy na końcu tomu) i uwzględnieniem sytuacji kobiet.

Niezła kreska, tak jak w „Kiki z Montparnassu” jest trochę zachowawcza. Biorąc jednak pod uwagę, że mamy do czynienia z wcześniejszą epoką, ten drobny mankament nie ma większego znaczenia. Całość zaś to imponująca rozmachem propozycja warta uwagi wszystkich miłośników komiksu biograficznego i historycznego.

PS. Zawiera obszerną bibliografię (którą widać w rysunkach i dialogach) oraz kalendarium.

Olimpia de Gouges”, Catel&Bocquet (rysunki&scenariusz), Kultura Gniewu 2019, s. 490

O AUTORACH:

Catel&Bocquet (rysunki&scenariusz)francuskiego duet, w skład którego wchodzą rysowniczka oraz ilustratorka i scenarzysta, dziennikarz oraz powieściopisarz. ma ma na koncie m.in. nagrodę publiczności na prestiżowym festiwalu w Angoulême.

PODAJ DALEJ! Facebooktwittermail
POLUB NAS Facebooktwitter

Dodaj komentarz