“Wilson”, Daniel Clowes – recenzja

Wilson, Daniel Clowes - komiks, obyczaj, satyra, psychologia, recenzja

Samotny przegraniec w każdym z nas

Wilson jest ucieleśnioną sprzecznością. Clowes uczynił swego bohatera “samotnym przegrańcem”, który nie przestaje jednak walczyć o godność.

Wilson, Daniel Clowes - komiks, obyczaj, satyra, psychologia, recenzja

Poznajemy go mniej więcej jako czterdziestolatka i towarzyszymy do późnej starości. To człowiek samotny, rozwiedziony, bez pracy i perspektyw, a jednocześnie miłośnik psów, osoba nagabująca obcych, by z nimi szczerze rozmawiać, a gdy zdarzy się okazja do ponownego zejścia z żoną i nawiązania relacji z córką, o której nie wiedział, gotowy do stworzenia rodzinnego stadła.

Bohater potrafi zachwycić się światem i, w mniejszym stopniu, ludźmi, a jednocześnie wściekać się i mówić, to, co wszyscy co najwyżej myślą.

Wilson, Daniel Clowes - komiks, obyczaj, satyra, psychologia, recenzja

Zbyt inteligentny, by nie zdawać sobie sprawy, ze swojej życiowej sytuacji, a jednocześnie zbyt słaby, by to zmienić. Co nie przeszkadza mu nieustannie próbować.

To człowiek, który poddaje się życiowym prądom, a jednocześnie nieustępliwy poszukiwacz sensu życia.

Wilson, Daniel Clowes - komiks, obyczaj, satyra, psychologia, recenzja

Taki właśnie jest Wilson. Projekcja podświadomości współczesnego człowieka i personifikacja jego codziennej szarpaniny. Bardzo zabawna, bardzo niepoprawna politycznie i bardzo poruszająca, bo w okularach Wilsona często można zobaczyć odbicie własnych oczu.

Książka to popis graficznej mimikry Clowesa, bo autor dostosowuje konwencję (od cartoonu do realizmu) do nastroju kolejnych opowieści o Wilsonie, czyli celnie pointowanych epizodów układających się w większą całość. Tom został zekranizowany z Woodym Harrelsonem w tytułowej roli.

“Wilson”, Daniel Clowes, Kultura Gniewu, s. 80

Wilson, Daniel Clowes - komiks, obyczaj, satyra, psychologia, recenzja

O AUTORZE:

Daniel Clowes – jeden z czołowych amerykańskich twórców komiksu autorskiego. Wielokrotny laureat najbardziej prestiżowych nagród branży (Eisner, Harvey), ma na koncie także nominację do Oscara; polscy czytelnicy znają go m.in. z „Ghost World” (2006, 2. wyd. 2019), „Davida Boringa” (2015) czy „Patience” (2016)

PODAJ DALEJ! Facebooktwittergoogle_plusmail
POLUB NAS Facebooktwitter

Dodaj komentarz